به نام خدا به یاد خدا وانشالله برای خدا

همانطور که مستحضر هستید انقلاب اسلامی ما از ابتدای پیروزی خود با مشکلات بزرگی دست وپنجه نرم کرده است   مشکلاتی از جنس حمله نظامی، ترور، کودتا و
اما اینروزها بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب برای کسانی که با چشمانی باز به این انقلاب نگاه می‌کنند پرواضح است که ویروسی به جان بدن انقلاب افتاده وازدرون به دنبال نابودی آن است ویروسی به نام تفکر غربزده، تفکر واداده که یا از روی به ملت وانقلاب خود ویا ازروی نادانی ویا ازروی خیانت ودشمنی با انقلاب دست به اقداماتی میزنند که به شدت باعث تضعیف جایگاه نظام جمهوری اسلامی می‌شود وبه شدت با فرامین رهبری و منافع ملت وعزت ملی ما در تضاد آشکار است.
اما بعد

ازبارزترین این اقدامات می‌توان به پافشاری بیش از حد برخی از نمایندگان مجلس یون وبه ویژه دولت در تصویب و  اجرای توصیه های ۴ گانه    مثل سی اف تی وپالرمو علاوه بر ۳۷ توصیه دیگر کارگروه اقدام ویژه مالی FATF اشاره کرد
اما اول باید بگوییم fatfچیست؟  
اف ای تی اف یک معاهده یا عهدنامه وتوافق نامه نیست. گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 با ابتکار جی 7 با توجه به ت های توسعه برای مبارزه با پولشویی به خصوص در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم تاسیس شد. دبیرخانه این گروه در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس قرار دارد.

اما دلایل ما برای مخالفت با اف تی اف ولوایح آن چیست

کنوانسیون پالرمو:
ایران با تصویب کنوانسیون پالرمو که بخش زیادی از آن درباره قاچاق و پولشویی است در واقع می پذیرد که دور زدن تحریم های ظالمانه علیه ایران متهم به قاچاق و پولشویی بوده و مجبور به همکاری با کشور های دیگر می شود و به جامعه بین الملل متعهد می شود که روند دور زدن تحریم ‌های آمریکا را متوقف کند، که برخلاف منافع ملی کشور است. برای مثال :

1-بانک مرکزی به دلیل خدمات به نهاد های تحریمی داخلی برای دور زدن تحریم ها متهم به پولشویی شده و در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

2-به دلیل پنهان بودن مبدا و مقصد مشتریان در عرضه نفت در بورس- که یکی از راهکار های جدی و کار آمد برای فروش نفت است-با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

3-با توجه به قسمت دوم پاراگراف (الف) بند ۱ ماده ۶ کنوانسیون، برای واردات حیاتی دارو که در دوران تحریم طبیعتا از راهکارهای غیر متعارف مثل استفاده از شرکت های پوششی برای سفارش دارو نیز استفاده می شود با محدودیت مواجه خواهیم شد.

۴-FATF  در گزارش هایی با عناوینتامین مالی تروریسم در غرب آفریقا»، خطرات درحال ظهور تامین مالی تروریسم» و تامین مالی تروریسم در غرب و مرکز آفریقا» که از سال 2013 تا 2016 منتشر و با استناد به گزارش های آمریکا، حزب الله لبنان را متهم به قاچاق مواد مخدر و پولشویی در غرب آفریقا کرده است. در نتیجه، پذیرش کنوانسیون پالرمو توسط ایران به معنای تعهد ضمنی کشورمان به قطع همکاری با گروه های مقاومت مانند حزب الله لبنان خواهد بود.

کنوانسیونCFT :
۱- در این کنوانسیون، تعریف تروریسم گستردگی زیادی دارد؛ در جزء بند 1 ماده ۲    کنوانسیون، تعریف کلی از تروریسم ارائه شده که در آن، تفکیکی میان اقدامات و مبارزات مشروع نهضت های آزادی بخش و گروهای مقاومت، با گروه های تروریستی نشده است. در مقدمه کنوانسیون حتی درمورد فعالیت  هایی  که گمان می رود برای مقاصد تروریستی مورد استفاده قرار می گیرد نیز کشورها را به انجام اقدامات کنوانسیون همانند همکاری اطلاعاتی و قضایی با سایر کشورها مم می نماید. که دامنه جرم انگاری را شدیدا وسعت می دهد بطوری که، حزب‌الله لبنان، حماس و. را تروریست قلمداد کرده و به سهولت ایران را به نقض این کنوانسیون متهم می کند.(که در تضاد با اصل ۳ و ۱۵۳ قانون اساسی است) که تبعات امنیتی برای ایران در پی خواهد داشت.

۲- آمریکا برای این که بخش تحریمی از جمله؛ نیروهای مسلح، وزارت دفاع و صنایع نظامی از جمله صنعت موشکی، صدا و سیما، بانک مرکزی،شرکت ملی نفت و امثال آن را تضعیف کند، به دنبال شناسایی دقیق‌‌تر نهادها، شرکت‌ها و افرادی است که به صورت پوششی و نامحسوس برای این بخش تحریمی کار می کنند. برای اینکه این شرکت‌ها، افراد و نهادها در داخل کشور شناسایی شوند، به اطلاعات دقیق از اقتصاد ایران نیاز است و FATF این نقش را به خوبی برای آمریکا بازی خواهد کرد. به واسطه اجرای استانداردهای FATF در ایران، اطلاعات اقتصادی کشور به خارج منتقل خواهد شد و نتیجه این روند، شناسایی راحت‌ تر شرکت ‌ها و نهادها برای آمریکا و تحریم آسان‌‌تر آنان خواهد بود.

۳-با توجه به موارد فوق دولت دوازدهم اعلامیه تفسیری از تعریف تروریسم ارائه کرده است که در این خصوص به چند مسئله اشاره می کنیم:1-اگر این بند، یک اعلامیه تفسیری صرف باشد، به لحاظ حقوق

ی هیچ فایده ای برای ایران ندارد و تبعات امنیتی و حقوقی ناشی از گستردگی تعریف تروریسم در این کنوانسیون شامل حال ایران خواهد بود.2-اگر این بند، یک اعلامیه تفسیری مقید باشد، در این صورت در حکم حق شرط تلقی می شود که به دو دلیل هیچ سودی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت:

اول این که کنوانسیون تنها در دو مورد اجازه حق شرط را می دهد:۱-حق شرط نسبت به ۹ کنوانسیون مندرج در پیوست کنوانسیون CFT جایز شمرده شده است.۲-بند 2 ماده 24 کنوانسیون مقابله با منع مالی تروریسم که به تعیین مرجع برای داوری در شکایت می پردازد.

دوم این که حـق شرط توسـط خـود معاهـده محـدود شـده اسـت و اسـتفاده از ایـن حـق در ماده هـای دیگـر فاقد وجاهـت حقوقی می باشـد. همچنیـن قـرار دادن حـق شرط و محـدود کـردن دامنـه تروریسـم ذیـل جـزء (ب) بنـد 1 مـاده 2 کنوانسـیون، بـا موضـوع و هـدف ایـن معاهـده در تعـارض اسـت. ایـن مسـئله را می تـوان از جایـی متوجـه شـد کـه مـاده 6 کنوانسـیون مقابلـه بـا تامیـن مالـی تروریسـم اعمال جزائـی را تحـت هیچ شرایطـی از جمله ملاحظات ی، فلسـفی، عقیدتـی، نژادی، قومـی، مذهبی و یـا غیره، قابـل توجیـه نمی دانـد.

 لـذا اقـدام دولـت دوازدهـم از لحـاظ متن معاهـده بـه هیـچ عنـوان قابـل پذیـرش نیسـت و از لحـاظ حقوقـی نمی تـوان دایره تعریـف تروریسـم را از آنچـه کـه معاهـده تفسـیر می کنـد بـه آنچـه دولت ایـران می پسـندد تغییـر داد. کما این که با اعتـراض آمریـکا و کشـور

های هم پیمـان آن مواجـه خواهـد شـد و اگر ای

ن اعتراض ها مستمر باشد، موجـب دعـوای حقوقـی و ـی شـده و در نهایـت می توانـد منجـر بـه متهـم شـدن ایـران بـه حمایـت از تروریسـم شـود، همانند محکومیت کشور هایی مثل ؛مصر، اردن و.

هدف دولت بیرون آمدن از لیست سیاه است، با توجیه این که؛ در صورت عدم حضور در FATF حتی نمی توانیم با کوچک ترین بانک های محلی نیز ارتباط داشته باشیم .اما با توجه به 1-رای گیری بر حسب اجماع موثر(با حضور کشورهایی چون آمریکا و عربستان و اسرائیل که دشمنی آن ها با ایران بر احدی پوشیده نیست)آن هم بعد از اجرای کامل ۴۱ بند ذکر شده. 2-گفته های دیوید لوئیس، دبیر اجرایی FATF – در مصاحبه با بی‌بی‌سی در تاریخ ۲۲ مهر ۹۷– درباره عدم تضمین خروج ایران از لیست سیاه و عدم قبول حق شرط.3-اظهارات خوان زاراته -معاون اسبق مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا- درباره نقشFATF  در تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۳، که برای قرار دادن ایران در  تنگنا و سخت تر کردن شرایط  بوده است ،می توان نتیجه گرفت که احتمال موفقیت دولت در این هدف به صفر میل خواهد کرد.
 

همچنین بعد از حدود دو سال از اجرای برنامه اقدام FATF و تعلیق ایران از لیست سیاه، وضعیت واقعی ما در عرصه اقتصادی و همکاری بانکی، علی القاعده باید بهتر می شد. اما مشاهده می کنیم بانک های چینی، ترکیه ای و صرافی های اماراتی که قبلا با ما همکاری می کردند، امروز همکاری خود را محدود کرده اند. بنابراین وما همکاری با FATF منجر به بهتر شدن وضعیت همکاری بانک های خارج نمی شود و مسأله اصلی عدم همکاری بانک های خارجی با ایران، لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی نیست، بلکه ساختار تحریم های فرا‌ سرزمینی آمریکا و جریمه های سنگین این کشور است. برای مثال؛ اخیرا اوبر بانک اتریش اعلام کرد به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، با ایران همکاری نخواهد کرد و فاینانس یک میلیارد یورویی را متوقف خواهد نمود!
 

اروپا به عنوان ناجی برجام و در واقع  به منظور سرمای گذاری در ایران که طی گزارشی از افزایش قدرت اقتصای، ی و نظامی برخی افراد و نهاد های غیر منتخب (تحریمی) در این راستا تاکید و اظهار نگرانی کرده بود، FATF را پیش شرط همکاری با ایران قرار داد. که در این باره می توان به گفته های  سفیر آلمان در تهران برای پیوستن کامل و حقیقی‌‌تر ایران به جامعه اقتصادی جهان  و موگرینی -مسئول ت خارجه اتحادیه اروپا- اشاره کرد.
 درحالی که، اگر ادامه برجام بدون آمریکا و با اروپا معنایی داشته باشد، اجرای برنامه اقدام FATF و ایجاد شفافیت برای طرف اروپایی در این فضا معنایی نخواهد داشت. در واقع اجرای استانداردهای FATF هنگامی معنادار خواهد بود که دو گروه تحریمی و غیرتحریمی در داخل ایران وجود داشته باشند و اروپایی ها برای تفکیک این دو نیاز به استانداردهای FATF داشته باشند، اما هنگامی که تقریبا تمامی نهادهای ایران مورد تحریم قرار گرفته باشند(که هم اکنون قریب به 1000 نهاد و بانک اصلی در لیست تحریمی آمریکا هستند) اروپا برای همکاری با ایران نیازی به این استانداردها نخواهد داشت. بنابراین سراب FATF که از سوی اروپا به ایران نشان داده می شود، فریبی بیش نیست.

و اما در رَدّ ادعای برخی موافقان درباره مخالفت ترامپ برای حضور ایران درFATF باید اشاره کنیم؛ با توجه به منافع و مواضع آمریکا

 درمی یابیم که گرچه موافق حضور ایران در چنین کنوانسیون  ها برای بستن دست ایران است، اما مخالف خروج ایران از لیست سیاه می باشد. درواقع آمریکا زیر ساخت های لازم برای تحریم ها ی موثر را ایجاد کرده و با دردست گرفتن اطلاعات دقیق افراد و نهاد های ایران توانایی انجام تحریم های موضعی(تحریم فرد به فرد و دقیق) را قوی تر از قبل خواهد داشت. که میوه ی آن موثر واقع شدن هرچه بهتر تحریم های  قانونی آمریکا علیه ایران خواهد بود. در نتیجه پیوستن به کنوانسیون ها موجب خروج ایران از لیست سیاه نخواهد شد

با توجه به ادله گفته شده جریان دانشجویی اجرای لوایح 4گانه اف ای تی را خیانت آشکار علیه ملت ونظام جمهوری اسلامی می‌داند 
جریان دانشجویی متعهد ومردمی بسیج دانشجویی به شدت مخالف پیوستن ایران  به FATF وبه خصوص اجرای لوایح چهارگانه آن به ویژه cft و پالرمو است و از مجمع تشخیص مصلحت عدم تصویب لوایح 4گانه  اف ای تی اف را خواستار است وبه هیچ وجه از خائنین به ملت نخواهد گذشت.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها